Wanneer je komt te overlijden stopt ook je leven op social media. Automatische berichtgeving zoals verjaardagsmeldingen gaan echter door als Facebook, Twitter en LinkedIn niet weten dat je overleden bent. Ze maken namelijk gebruik van een algoritme dat op basis van je accountinformatie mensen op de hoogte stelt van een jubileum of mogelijke connectie.
De meeste social media netwerken moeten door nabestaanden op de hoogte gebracht worden van een overlijden. Via die weg kan je profiel vervolgens aangepast of verwijderd worden.
Social media geen prioriteit
Facebook adviseert volgens Beems om een account altijd aan te passen: ‘Dan is het voor iedereen duidelijk dat de vriend is overleden, ook voor diegene die bijvoorbeeld niet bij de uitvaart is geweest of van het overlijden heeft gehoord. Door het Facebook profiel aan te passen voorkom je dat er pijnlijke situaties ontstaan rondom vriendschapssuggesties en verjaardagsmeldingen.’
Zorgvuldigheid geboden
Omdat social media in deze tijd erg waardevol is voor gebruikers, gaan bedrijven zorgvuldig om met overlijdensmeldingen. Een kwaadwillende moet natuurlijk niet de kans krijgen om een met zorg opgebouwd account via deze weg te laten verdwijnen. Bij Twitter en Facebook moet er daarom een bewijs van overlijden en bevoegdheid van de nabestaande opgestuurd worden. Het zakelijke netwerk LinkedIn biedt alle connecties de mogelijkheid om een overlijden door te geven en uiteindelijk het account te laten sluiten als er voldoende informatie gegeven kan worden.
Als nabestaanden beschikken over het wachtwoord van een account is het ook mogelijk om zonder tussenkomst van bedrijven een account te verwijderen. Het is dan wel belangrijk om je te beseffen dat ze ook privéberichten en andere activiteiten onder ogen kunnen krijgen. Organisaties zullen daarom nooit een wachtwoord prijsgeven, ook niet aan directe familie of vrienden van de overledene. Een account is ook na de dood namelijk nog behoorlijk privacygevoelig. Wel wordt elk verzoek persoonlijk opgepakt om zo te zorgen voor een zo goed mogelijke afhandeling.
Nabestaanden helpen
Ook de bedrijven proberen nabestaanden te stimuleren om met hun online nalatenschap aan de gang te gaan: ‘Niet voor niets hebben we onlangs de mogelijkheid van de Legacy Contact gelanceerd. Hiermee kun je een Facebookvriend aanwijzen die jouw profiel kan aanpassen als jezelf komt te overlijden. Maar ook dan hebben we nog steeds iemand nodig die het overlijden bij ons meldt.’ Ook blijft het van belang om met diegene te bespreken in welke vorm het profiel eventueel voort moet blijven leven. Zo weten nabestaanden dat ze doen wat jij graag had gewild.