Skip to main content
Respectvolle houding bij uitvaart

De Postcode Loterij als uitvaartverzekering

Vorige week beweerde consumentpsycholoog Patrick Wessels dat uitvaartverzekeraars hun klanten gijzelen. Hij vergeleek het zelfs met de Postcode Loterij.

Door Frederik de Bonte

Consumentenbond en transparantie

Patrick Wessels vergeleek uitvaartverzekeraars met de Postcode Loterij, vond dat deze hun klanten gijzelen. De Consumentenbond beweerde dat uitvaartondernemers schimmig over hun kosten zijn. Weer twee voorbeelden van aanhoudende, en grotendeels onterechte, kritiek op mijn branche die schadelijker is dan het lijkt.

Over uitvaartkosten heb ik het vaker gehad. Je kunt niet alle uitvaartverzorgers, producten en diensten vergelijken. De een doet gewoon meer. Producten kunnen wel in prijs verschillen. Soms kan de ene verzorger goedkoper inkopen dan de ander. Het bericht is ook lastig te controleren, want het rapport is alleen voor leden beschikbaar. Uiteindelijk is de Consumentenbond niet mijn klant, maar de nabestaanden. Daar ben ik altijd open tegen. Ook over de kosten. Maar dit soort berichten blijven vervelend.

Een uitvaartverzekering is ook een product

Wessels doet in zijn stuk over uitvaartverzekeringen vergelijkbare dingen. Hij vindt bijvoorbeeld dat uitvaartverzekeraars aan emotionele gijzeling doen, omdat je niet alle ingelegde premies terugkrijgt als je stopt. Dit klinkt alsof dat ook normaal zou zijn, maar dat is het natuurlijk niet. Dat zou hetzelfde zijn dat je de premie van je autoverzekering terugkrijgt als je de auto zonder schade verkoopt na een aantal jaar. Maar de verzekeraars hebben al die jaren risico gelopen. Dat is hun product.

Een uitvaartverzekering is geen loterij

Verder zoomt Wessels vooral in op algemeen consumentengedrag. Dat is niet erg, maar daardoor zijn sommige argumenten niet per se kenmerkend voor uitvaartverzekeringen. Zijn vergelijking met een loterij vind ik wel erg. Verzekeraars doen aan risicospreiding. Een uitvaartverzekering spreidt het risico van jong overlijden. Je hebt minder premie betaald als je jong overlijdt dan wanneer je oud wordt. In mijn ogen ongepast om te vergelijken met een loterij. Ook schatten mensen trouwens onterecht de kans om iets te winnen hoger in dan de kans dat ze iets slechts overkomt. Dat zet een loterij echt in een ander perspectief dan een verzekering, ook psychologisch.

Kern van ons bestaan

Ik wil niet alle kritiek wegwuiven. Natuurlijk speelt geld ook een rol bij een uitvaart. En de door Wessels genoemde psychologische mechanismen spelen (tot op zekere hoogte) ook een rol bij uitvaartverzekeringen. Maar er storen mij wel een aantal zaken aan dit soort berichten. De kern van wat wij doen, wordt vaak genegeerd. Uitvaartverzorgers ondersteunen nabestaanden. En met een uitvaartverzekering heb je nog een zorg minder in een toch al moeilijke tijd. Dat is wat wij doen.

Schadelijk

Ook is de toon van dit soort berichten schadelijk. Ik snap dat de Consumentenbond lezers wil overhalen om lid te worden. Ook Wessels wil natuurlijk een leuke en interessante column schrijven. Dat begrijp ik. Maar om daarvoor zo selectief en negatief te schrijven over onze branche is kwalijk, want het geeft veel consumenten onterecht een te negatief beeld.

Loterij

De eeuwige jeugd

Wij Nederlanders verzekeren ons suf. We zijn een risicomijdend volkje dus.

Lees meer
Meer informatie

De Postcode Loterij als uitvaartverzekering

Vorige week beweerde consumentpsycholoog Patrick Wessels dat uitvaartverzekeraars hun klanten gijzelen.

Lees meer
Meer informatie

Overlijden tijdens de ‘feestdagen’

Helaas overlijden er natuurlijk ook mensen rondom en tijdens de feestdagen.

Lees meer
Meer informatie